zalety audytu marketingowego

Co zawiera audyt marketingowy

Audyt marketingowy pozwala na przeprowadzenie oceny działań i strategii komunikacyjnych wdrożonych w firmie w ramach budowania wizerunku i nawiązywania relacji z klientami, konsumentami, partnerami i pracownikami.

W zależności od celów, dla jakich jest przeprowadzany, audyt marketingowy może skupiać się na szczegółowej ocenie elementów identyfikacji wizualnej marki, analizie komunikacji, ale i tworzonych materiałach marketingowych, w tym stronie www, materiałach informacyjnych czy komunikacji ATL i BTL. Kiedy warto zlecić wykonanie audytu marketingowego, co można zweryfikować z pomocą przeprowadzonej kontroli i jakie korzyści może odnieść Twoja firma decydując się na audyt? 

Co zawiera audyt marketingowy? Najważniejsze elementy kontroli 

Podstawowym celem i przesłaniem do wykonania audytu marketingowego jest możliwość oceny na jego podstawie różnych aspektów związanych z komunikacją i działaniami wizerunkowymi marki. Przeprowadzany przed planowanym rozpoczęciem działań rebrandingowych, wprowadzeniem nowego produktu, przygotowaniem nowej kampanii marketingowej lub w ramach budowania i wzmacniania wizerunku marki, audyt może wskazać na kluczowe obszary komunikacji marketingowej wymagające zmian oraz te, których wzmocnienie przyniesie firmie największe, długotrwałe korzyści. 

Opracowanie skutecznej strategii marketingowej firmy nie powinno opierać się wyłącznie na planowaniu pojedynczych kampanii reklamowych czy przygotowaniu solidnej strony internetowej, ale na budowaniu silnego wizerunku i spójnej komunikacji marki wyróżniającej się na tle konkurencji.

Celem audytu będzie więc zarówno zbadanie wewnętrznych działań podejmowanych przez markę, jak i jej grupy docelowej oraz rynku, na którym działa. Sprawdzenie, jaki przekaz dociera do grupy docelowej najlepiej i w jaki sposób wspomaga budowanie silnego wizerunku marki. Poznając swoje silne i słabe strony, analizując działania i podejmując właściwe decyzje w kierunku rozwoju marki, każda firma ma szansę osiągać swoje cele z pełnym sukcesem. 

audyt

Do najważniejszych elementów sprawdzanych podczas audytu marketingowego należą: 

  • Identyfikacja wizualna marki – elementy logotypu, grafiki i hasła kluczowe, 
  • Kanały komunikacji marketingowej online i offline, w tym ich dopasowanie do aktualnych trendów i grupy docelowej marki, 
  • Komunikacja marketingowa – przekazy, komunikaty, nagłówki i hasła marketingowe wywierające wpływ na odbiorców przekazu marki, 
  • Narzędzia komunikacji marketingowej, w tym materiały drukowane, komunikacja ATL oraz narzędzia online, w tym strona internetowa, profile w mediach społecznościowych, 
  • Działania brandingowe marki – audyt pozwoli ocenić spójność przekazu brandingowego marki, zidentyfikować obietnicę marki, jej wyróżniki i wartość rynkową, 

Kiedy warto zlecić wykonanie audytu marketingowego? 

Firmy mogą przeprowadzać audyt marketingowy samodzielnie, ale pełny wgląd w podejmowane działania marketingowe i możliwe kierunki rozwoju zdecydowanie lepiej wskaże doświadczona agencja marketingowa. Specjalizując się w zakresie narzędzi marketingowych, identyfikacji wizualnej i brandingu, profesjonalna agencja marketingowa będzie w stanie przedstawić nowe spojrzenie na dotychczasowe działania i wskazać elementy, które wzmocnią pozycję firmy na rynku, jej komunikację z konsumentami i wspomogą w pracy nad silnym, spójnym wizerunkiem marki. Audyt przeprowadzany przez agencje marketingową warto rozważyć szczególnie w obliczu nowych sytuacji i wyzwań dla marki – gdy chcemy po raz pierwszy wprowadzić ją do sieci, poszerzyć zasięgi, rozbudować obecność w mediach społecznościowych czy odświeżyć wizerunek w celu dotarcia do nowych odbiorców. 

Korzyści i zalety audytu marketingowego w Twojej firmie

Audyt marketingowy jest złożonym narzędziem oceny jakości działań podejmowanych przez firmę w ramach budowy spójnego wizerunku. Korzyści, jakie za sobą niesie będą więc różne w zależności od celów, jakie chcemy osiągnąć – z pomocą audytu możesz budować podstawy do swojej kolejnej kampanii marketingowej, opierając się o rzetelne informacje o swojej grupie docelowej, konkurencji i aktualnych trendach marketingowych, ale też wzmocnić wizerunek swojej marki i przedstawić nowe, unikalne oferty przyciągające uwagę szerszego grona klientów. 

Audyt marketingowy pozwala budować wyróżniającą się markę, wzmacniać spójność jej komunikacji wewnętrznej i marketingowej, a także poprawić efektywność wykorzystania czasu i kosztów na budowanie solidnej strategii marketingowej. Dzięki uzyskanym podczas audytu wnioskom Twoja firma może skuteczniej wykorzystywać aktualne trendy, stawiać na możliwości nowych kanałów komunikacyjnych i poszerzać zasięgi w sieci, docierając do nowych grup użytkowników potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. 

Informacja o autorze: Redakcja

Redakcja serwisu Portal-Seo.pl - Profesjonalne artykuły, aktualności i informacje o promocji w wyszukiwarkach internetowych. Jesteśmy pasjonatami marketingu internetowego. Zapraszamy do czytania naszych wiadomości.