Jak pozycjonować?

Jak pozycjonować swoją stronę internetową – poradnik – cz.1

Pozycjonowanie strony internetowej to nic innego jak dostarczenie robotom konkretnych wyszukiwarek informacji dotyczących połączenie treści znajdującej się na stronie A ze stroną B, przy założeniu, że strona A jest stała, zaś strona B może występować pod wieloma zmiennymi, np. C, D, E, F i tak dalej.

Pozycjonowanie w Google

W Polsce ponad 90% Internautów regularnie korzysta z wyszukiwarki Google i w tym artykule skupimy się właśnie na niej. Aby googlowskie roboty (narzędzia wyszukujące powiązania między stronami oraz indeksujące treści) mogły w ogóle dotrzeć do informacji, że nasza witryna pojawiła się w Internecie należy jej o tym powiedzieć stosując kilka rozwiązań

  1. Skorzystać z opcji prośby o indeksację w narzędziach dla webmasterów
  2. Poczekać pewien okres aż Google samodzielnie dokona wglądu w treść strony i doda ją do spisu
  3. Wspomnieć o niej w sieci – czyli skądinąd rozpocząć proces SEO

Pierwsza opcja jest szczególnie korzystna dla osób, które mają już zaindeksowaną witrynę i pragną aby to, co na niej jest dostępne pojawiło się w odświeżonej formie w przeglądarce. Druga opcja jest naturalna, aczkolwiek czas potrzeby do zaindeksowania strony może wynieść nawet kilka tygodni. Oczywiście uzależnione jest od wielu zmiennych – jeśli na witrynie pojawia się contect oraz gromadzi ona jakiś ruch, który przekłada się dodatkowo na treści dodane przez wizytujących, strona powinna pojawić się w Google bardzo szybko, nawet w dzień aktywacji. Ostatnie działanie jest najkorzystniejsze dla podstron oraz stron robionych na innych stronach, czyli tzw. darmówkach. Tego rodzaju działanie to swego rodzaju reklama i tymże właśnie jest pozycjonowanie – nazwijmy to roboczo alternatywną metodą internetowego marketingu. Na ten temat, jak i temat etyki, który w SEO stanowić może powód do wielogodzinnej oraz wielowątkowej dyskusji napiszemy w przyszłości.

Pomysł na frazę dla biznesu

Zanim zaczniemy się pozycjonować musimy ustalić frazy, które będą odsyłały przeglądających Google na naszą witrynę. Prowadzą fryzjera w Kaliszu zapewne wpadniecie na pomysły takie jak:

fryzjer kalisz, fryzjerstwo kalisz, salon fryzjerski kalisz, zakład fryzjerski kalisz

To jednak tylko podstawa, możecie wpaść na coś bardziej szczegółowego. Robicie balejaż i jesteście w tym dobrzy? Wasza fraza powinna zatem brzmieć „balejaż Kalisz”. Macie na stanie nowy nawilżacz do włosów? Pozycjonujcie się na „nawilżacz do włosów Kalisz”. Bardziej szczegółowe frazy posiadają mniej odnośników w przeglądarce a to oznacza, że macie mniejszą konkurencję.

Duża konkurencja fraz

Duża konkurencja jest zagrożeniem

 

Niska konkurencja frazy

Frazy szczegółowe to sukces w biznesie

 

Pozycjonowanie to przede wszystkim kojarzenie fraz z konkretną stroną. Kiedyś SEO było prostsze niż dziś, gdyż opierało się na średnio zdywersyfikowanym nasyceniu fraz na stronie i dodaniu do nich linku (tzw. anchor link) – innymi słowy, we frazie „fryzjerstwo kalisz” zawierał się odnośnik do konkretnego salonu. Dziś anchory są mniej pożądane przez Google, dlatego stawia się na optymalizację i dobry tzw. content czyli wszelką zawartość – zarówno na stronie pozycjonowanej jak i na stronie, na której dodawany jest odnośnik do strony. W chwili obecnej lepiej jest przyłożyć się do optymalizacji (o której więcej napiszemy wkrótce), a miast anchorów stosować zwykły link.

Pozycjonowanie samodzielne?

Start pozycjonowania na własną rękę aniżeli wykorzystanie w tym celu kompetentnej agencji SEO jest trudniejszy, ponieważ najczęściej nie ma się dostępu do szerokiego, zdywersyfikowanego zaplecza (stron będących w pełni pod naszą kontrolą), które znacząco ułatwia pozycjonowanie. Poradnik, który właśnie czytacie został przez nas podzielony na dwie części. W pierwszej dowiecie się co nieco o wyszukiwaniu stron internetowych pomocnych w umacnianiu pozycji w rankingu Google oraz kilku narzędziach. W części drugiej będziemy kontynuować zapoznanie Was z konkretnymi narzędziami.

Wyszukiwanie stron pomocnych w pozycjonowaniu

Na początku należy sobie postawić kilka pytań: kim jestem, do czego dążę, do kogo chcę dotrzeć oraz co mam do zaprezentowania. Zwłaszcza pierwsze oraz ostatnie pytanie wydają się być tymi najbardziej kluczowymi, gdyż odpowiedzi na nie pomogą nam szybciej oraz trafniej rozpoznawać właściwe narzędzia, które mogą zostać użyte w celu pozycjonowania.

Ogłoszenia

Zapewne jest to jedno z pierwszych skojarzeń, które przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o pozycjonowaniu swojego biznesu, czymkolwiek by on nie był. Skojarzenie to jest jak najbardziej słuszne, jednakże w przypadku ogłoszeń problemem jest czas trwania aktywnego linku. Na to trzeba zwrócić wielką uwagę, gdyż to właśnie linki są jedną z trzech najważniejszych części sukcesu. Typowe ogłoszenie wcale nie daje możliwości wstawienia linku do naszego ogłoszenia, a jeśli już daje to takie ogłoszenia znika najczęściej po kilku miesiącach, co z punktu widzenia logiki wydaje się być bardzo rozsądne oraz oczywiste.

Ogłoszenia z możliwością dodania linku

Pożądane ogłoszenie

Ogłoszenia o niskiej wartości SEO

Niepożądane ogłoszenie

Jeśli zechcemy skupić się na ogłoszeniach zapamiętajmy poniższe porady:

  • Każde z ogłoszeń winno być unikalne oraz merytoryczne – napiszmy wprost co mamy do zaoferowania
  • Podajmy pełne dane kontaktowe – jeśli prowadzimy biznes to chyba nie mamy się czego wstydzić, prawda?
  • Dodajmy logo naszej firmy jeśli istnieje, jeśli takowego nie ma stwórzmy chociaż logotyp w postaci nazwy zapisanej w formie graficznej – z pewnością podniesie to poziom liczby wejść w nasze ogłoszenie
  • Jeśli mamy taką możliwość wykorzystajmy ogłoszenia płatne, dzięki nim podniesiemy szybko naszą ofertę do topu, zaś nasza strona uzyska bardzo mocny link – często wychodzący ze strony głównej dużego portalu

Ogłoszenia

Ogłoszenia Wałbrzych

Dodanie ogłoszenia lokalnego to nie tylko mniejsza konkurencja, ale także większa szansa na dotarcie do właściwego odbiorcy, jest to również korzystne dla SEO.

Skupmy się początkowo na ogłoszeniach lokalnych, dopiero po uzyskaniu pewnej renomy oraz doświadczenia w biznesie celujmy w ogłoszenia krajowe, typowe SEO może jednak zawierać się w obu tych kategoriach, pamiętać należy jednak o autentyczności oraz rzetelności – niemal wszystkie portale ogłoszeniowe weryfikują bowiem nasze dane – często wymagane jest podanie NIPu oraz REGONu.

Fora internetowe

To także jedno z pierwszych skojarzeń przychodzących na myśl początkującemu pozycjonerowi. Fora internetowe posiadają wiele możliwości dodania linku, np.:

  • W treści postu
  • W stopce – w formie anchoru, w formie grafiki lub w formie przycisku oznaczającego przejście na witrynę
  • W profilu – link w tym miejscu jest najbardziej wiarygodny i rzadko kasowany jest przez administrację, jednakże należy szafować nim uważnie – żadne forum nie toleruje bowiem spamu, zaś na niektórych forach zamieszczenie linku może być bardzo trudne, inne w ogóle nie dają takiej możliwości.
Możliwość dodania linku

Możliwość dodania linku

Możliwość dodania linku

Możliwość dodania linku

Brak możliwości dodania linku

Brak możliwości dodania linku

Najbardziej naturalnym linkiem dla Waszego biznesu będzie zamieszczenie go w treści postu, jeśli jednak będzie to typowa forma reklamy z pewnością spotkacie się nie tylko z usunięciem treści przez moderatora ale także zablokowaniem Waszego konta oraz potencjalną możliwość dodania Waszego IP do listy spamerów, a to już jest bardzo niepożądane działanie. Fora internetowa to jednakowoż prawdziwe skarbnice wiedzy, dlatego link może tam zostać zamieszczony, pamiętać należy o tym, aby umieścić go dopiero po jakimś czasie aktywności lub aby zamieścić link do konkretnego produktu – adres www strony głównej wydaje się być podejrzany. Jeśli znajdziecie fora, gdzie umieszczenie na stałe linka jest zgodne z regulaminem – dbajcie o Wasz wizerunek – często się wypowiadajcie i używajcie trafnych komentarzy, im więcej postów, tym mocniejszy jest link, tym mocniejsza jest pozycja Waszej frazy w wyszukiwarce. W tym miejscu zwracamy uwagę na to, że link z forum jest tym mocniejszy im mniej linków już się tam znajduje. Innymi słowy, jeżeli każdy użytkownik forum zamieszcza w poście link i my też to zrobimy, to robot Google’a uznaję to stronę jako teoretycznie słabszą aniżeli w przypadku forum, gdzie link pojawia się raz na 100 postów. Do takich forów zaliczyć możemy np. Wizaż.pl – popularne dla fanek kosmetyków oraz urody.

Zakładanie profili w serwisach oraz portalach

Zapewne znacie mnóstwo takich miejsc o różnej tematyce, dla różnych odbiorców, o różnym stopniu łatwości dostępu czy rzetelności w weryfikacji treści przez użytkowników. Wiele takich serwisów daje możliwość użytkownikom zamieszczenie odnośnika do własnej strony internetowej. Wasz zamieszczony link będzie tym mocniejszy im mocniej zostanie podlinkowany w sposób wewnętrzny. Jak to zrobić?

  • Komentujcie artykuły
  • Komentujcie wpisy innych użytkowników
  • Dodawajcie informacje na swoim profilu o sobie
  • Używajcie zamieszczonego forum
  • Znajdźcie treści, które mogą zostać opatrzone jakąkolwiek wypowiedzą – dodajcie ją
  • Dodajcie własne treści (tekst, grafika, filmy itd.)– te mogą być powielane czy cytowane. Podlinkowanie robi się zatem samo.
Serwis z możliwością dodania linku

Serwis z możliwością dodania linku

Profile na stronach internetowych są tym mocniejsze im silniejsze powiązania zachodzą między tematyką serwisu a Waszą pozycjonowaną stroną. Zajmujecie się prowadzeniem warsztatu motoryzacyjnego? Znajdźcie serwisy motoryzacyjne – nie każdy da Wam możliwość dodania linku, ale czasami możemy zamieścić go używając Waszej kreatywności, o której napiszemy więcej w najbliższym czasie.

Konie części 1.

Informacja o autorze: Radek Skowron

One thought on “Jak pozycjonować swoją stronę internetową – poradnik – cz.1

  1. Świetny poradnik na start. Jeżeli jednak ktoś chciałby profesjonalnej obsługi, z czystym sumieniem polecam agencję, z którą współpracujemy od kilkunastu miesięcy. Są profesjonalni, niedrodzy, a jednocześnie bardzo skuteczni. Oby tak dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.