Nowy biznes na rynku powinien komunikować się w nowoczesny sposób. W zależności od sektora, w którym się poruszamy, powinniśmy być świadomi tego, że każde z dostępnych obecnie mediów społecznościowych przyjmie nas z otwartymi ramiona. Prowadzenie biznesu zaczyna się od koncepcji, zgromadzenia środków na rozwój oraz wdrożenia pomysłów, a następnie przesuwa się w stronę pozyskiwania klientów – przede wszystkim lojalnych, następnie w stronę reklamy i promocji. Dziś skupimy się na tych dwóch ostatnich zagadnieniach – promocji oraz reklamie.
Płatna reklama – czy pomaga w promocji?
Słowa ta mają bardzo szerokie znaczenie, jednakże ubrane w otoczkę internetu, a następnie zawężone do mediów społecznościowych stają się łatwiejsze do zrozumienia oraz prostsze do wykonania. Reklama w social media może odbywać się metodą tradycyjną (o ile przyjmiemy, że reklama w sieci, a nie w telewizji czy w prasie już stała się głównym filarem pokazywania oferty) – w przypadku Facebooku będą ta sponsorowane grafiki, które odsyłają na konkretny fanpage lub do konkretnego postu. Reklama facebookowa kosztuje, cennik jest bardzo płynny, a efekty nie do końca wymierne, jednakże czasami łatwiej jest dotrzeć do odbiorców, których poszukujemy. Reklama w tym medium nie dotrze niestety do osób, które wykorzystują wtyczki w przeglądarce do blokowania reklam, jednakże osoby, które ich nie używają będą oglądać reklamy. Reklama w przypadku Facebooka jest bardzo prosta do wdrożenia, wymaga jedynie kilkunastu minut nauki. Wystarczy ustalić budżet, grupę odbiorców, do której treść powinna dotrzeć (według takich parametrów jak wiek, zainteresowania, płeć) oraz ustalić czas trwania. Podczas przygotowywania projektu w podglądzie będziemy obserwować jak wygląda nasza aktywność – należy zaznaczyć, że każdy reklamowany post podpisany jest jako sponsorowany. Im wyższy nasz budżet, tym naturalniej dotrzemy do większej ilości osób. Osoby dokładniej myszkujące w opcjach reklamy Facebooka mogą również wykorzystać więcej opcji personalizacji tej usługi.
Płatna reklama na Facebooku to tylko część metodą pokazania oferty swojej firmy. Podstawą – zupełnie darmową – są działania promocyjne, to jest przedstawienie swojej firmy oraz oferty od środka. W zależności od biznesu, powinno komunikować się w inny sposób. Niezależnie jednak od biznesu, wspólnym mianownikiem jest zadbanie o zbudowanie partnerskich stosunków z naszymi fanami, czyli właściwie czytelnikami bądź klientami. Jedni z nich śledzą naszą aktywność, bo rzeczywiście zainteresowani są tym, co mamy im do pokazania, inni polubili profil ze względu na udaną transakcję jaką z nami zawarli, np. po interesujących zakupach, wykorzystaniu wartościowych produktów czy skorzystaniu z godnych uwagi usług.
Jak komunikować się z fanami na Facebooku?
Nie da się ukryć, że FB jest największym medium społecznościowym i najlepiej pasuje do budowania relacji między firmą a klientami spośród wszystkich dostępnych. Odnajdą się tutaj firmy księgowe, firmy budowlane, sklepy z odzieżą, sklepy z kosmetykami, salony fryzjerskie, centra medyczne, warsztaty motoryzacyjne, kancelaria prawne oraz setki innych branż. Prowadząc profil firmowy na FB należy pamiętać o tym, że jesteśmy tam w jakimś celu. „Goły profil” bez treści nie jest wartościowy dla fanów. Zobaczcie garść porad dotyczących prowadzenia profilu firmowego na Facebooku:
- Zaproś do śledzenia aktywności firmy swoich prawdziwych znajomych, a także rodzinę. Nie ma nic złego w chwaleniu się własnym biznesem w umiarkowanych ilościach. Istnieje spora szansa, że część twoich znajomych poleci firmowy fanpage także swoim znajomym. Jest to sposób na przyciągnięcie do siebie większej ilości fanów i tym samym sposób na like od osób, które wahają się. Profile z mniejszą ilością likeów niektórym osobom wydają się być mało wartościowe, warto zatem postarać się o to, aby początkowo zgromadzić ich jak najwięcej. Warto pojawiać się jako komentator tam, gdzie to możliwe i dobre dla naszej strony. Niektóre portale newsowe i tematyczne posiadają możliwość komentowania – warto zamieścić tam komentarz z firmowego profilu, aby zaprezentować się szerszej publiczności. Szczególnie polecane jest to firmom prowadzącym działalność lokalnie.
- Bądź świadomy tego, że ilość fanów z pewnością będzie zależała nie tylko od sposobu prowadzenia profilu ale także od branży. Najwięcej polubień i różnorodnych zapytań ze strony fanów otrzymują firmy odzieżowe, spożywcze czy wykonujące nieszablonowe usługi. Niszowe usługi oraz produkty mogą mieć problemy z przyciągnięciem do siebie fanów, dlatego powinny postarać się o mądre treści, np. kierujące do ich firmowego bloga, które dodatkowo mogą promować w reklamach facebookowych. Sam profil zaś mogą promować także w sposób bardziej tradycyjny, np. umieszczając jego nazwę na wizytówce, w materiałach reklamowych, prasowych, w folderach rozdawanych na targach, wszędzie tam, gdzie istnieje potencjalna możliwość uzupełniania grona odbiorców o kolejne osoby zainteresowane biznesem
- Istotne jest, aby budować partnerskie relacje ze swoimi fanami. Oznacza to głównie szybkie i dokładne opisywanie na zapytania, przedstawienie takich aktywności, jakich oczekują fani, a także sprawne rozwiązywanie problemów. Dla wielu dużych marek Facebook jest właśnie tym miejscem, w którym przedstawia się swój krytyczny osąd względem działań marki. Media społecznościowe są miejscem, w którym można rozwiać wszelkie wątpliwości lub się pogrążyć. Jeśli zatem firma zanotowała potknięcie dobrze jest się z niego wytłumaczyć i przeprosić.
- Należy być aktywnym. Dzięki temu fani nie zapomną o nas, a co więcej poznają więcej informacji na temat działalności. To, co może pojawić się na facebookowej tablicy to z pewnością temat na osobny wpis, tutaj jednak wymienimy te najważniejsze składowe:
Aktualności, oferty specjalne, przedstawienie oferty, informacje na temat zmiany sposobu kontaktowania się, informacje o nowościach takich jak zmieniony model rozliczeń, pokazanie sposobu pracy, produkcji czy wykonywania usług, relacja z działań CSR, relacje z targów, spotkań, konferencji oraz innych wydarzeń firmy. Warto również odsyłać do treści znajdujących się na blogu firmowym. Jeśli go nie posiadacie – warto go założyć. Jeden post tygodniowo to niewiele, a może podnieść rozpoznawalność, sprzedaż, działa także wspomagająco na SEO, gdyż Google odnotowuje, że oto na stronie XYZ pojawiło się jeszcze więcej unikalnych, interesujących treści związanych z daną branżą.
Jak komunikować się z fanami w innych mediach społecznościowych?
Facebook to nie jedyne medium, które dobrze sprosta budowaniu relacji z konsumentami czy przede wszystkim budowie marki. Popularny Instagram jest świetnym sposobem na żywe zaprezentowanie tego, czym się zajmuje. Firmy z sektora MSP rzadko wykorzystują to medium, ale powinny zmienić swoją strategię. Instagram zaczyna przyciągać do siebie coraz starszych użytkowników, a to oznacza, że widzami kanałów mogą być nie tylko osoby młode, które często nie decydują jeszcze samodzielnie o wydawaniu pieniędzy, ale także młodzi przedsiębiorcy czy młodzi konsumenci czekający na markę, która robi to, co jest im bliskie – np. światopoglądowo. Na Instagramie powinny pojawić się przede wszystkim marki zajmujące się produkcją odzieży, sklepy internetowe, sklepy z żywnością, marki motoryzacyjne, kosmetyczne czy sportowe. Rzadziej spotkamy tam firmy, które zajmują się usługami finansowymi, internetowymi czy doradztwem biznesowym. Instagram dla firmy MSP jest jednakże całkiem interesującym miejscem w sieci – możecie tam pokazać czym dokładnie się zajmujecie, jak wygląda wasz produkt, jak wygląda wykonana usługa, biuro, miejsce pracy i tak dalej. Instagram to miliony nowych zdjęć dziennie, nic zatem nie stoi na przeszkodzie by i twoja firma zamieściła ich tam całe dziesiątki każdego tygodnia. Pamiętaj o tym, aby na swojej stronie internetowej zamieścić odnośnik do prowadzonego tam profilu.
Na Twitterze również komunikować mogą się firmy z sektora MSP. Jest to dobry sposób na szybkie zaprezentowanie aktualności, zwłaszcza tych, które związane są z pojawieniem się w miejscu budzącym dużo zainteresowania. Twitter żyje dzięki hashtagom, zamieszczanie ich jest zatem sposobem na szybkie zaprezentowanie się tysiącom osób, które śledzą konkretne informacje. Jeśli twoja firma znajduje się na pokazach, targach, bierze udział w kampanii społecznej czy w wydarzeniu lokalnych koniecznie zamieść odpowiednie tagi, aby promować własny biznes.
Każda firma może również promować się na portalu LinkedIn. W przypadku MSP może trudno być dotrzeć do odpowiedniego grona odbiorców, natomiast jest to możliwe. Podobnie jak na Facebooku istotną jest prezentowanie swoich aktywności, jednak w odróżnieniu od FB, LinkedIn preferuje treści związane z biznesem, np. konkretne porady, dla osób zajmujących się konkretną branżą. Często możemy tam znaleźć darmowe ebooki, pdfy oraz informacje, które niedostępne są nigdzie indziej. Dzięki powiązaniom biznesowym, LinkedIn pozwala także na znalezienie partnerów biznesowych, którzy mogą pomóc nam w rozwoju, np. w przypadku kiedy są producentem części, których my potrzebuje, lub chcą wykorzystywać usługi, które my świadczymy. Warto zatroszczyć się o to, aby pracownicy firmy prowadzili tam swoje działania wzmacniając ogólny pozytywny wydźwięk marki.
Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule – Jak prowadzić swoją działalność w social media będąc właścicielem małego lub średniego przedsiębiorstwa? – należy zauważyć, że trudno jest jednoznacznie wskazać sposób na to, aby być atrakcyjnym i aby zgromadzić całą rzeszę fanów. Pewne jest jednakże to, że media społecznościowe na dobre przejęły się już fotel lidera w szybkości dotarcia do konsumentów z informacjami, jeśli zatem chcesz zaprezentować aktualności, podzielić się newsem, świetną ofertą – musisz tam być. Jako właściciel naturalnie nie będziesz samodzielnie prowadzić profilów w mediach społecznościowych, natomiast może to za ciebie wykonać firma, która się w tym specjalizuje. Prowadzenia fanpage w mediach społecznościowych wymaga dobrych relacji między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Należy regularnie dostarczać materiały na temat działalności firmy, a także ukierunkować osoby zajmujące się promocją w stosunku do tego, jakie treści powinny znaleźć się na profilu. Firmy prowadzące fanpage oczywiście potrafią poradzić sobie ze stosunkowo niewielką ilością zaplecza w postaci informacji, zdjęć, filmików, czy ebooków, ale niestety nie sprzyja to budowie większej ilości fanów.
Prowadząc fanpage firmowy trzeba postawić na nasycenie treścią. Oznacza to, że komunikacja nie może być śladowa i pusta – każda aktywność powinna być jakimś motorem napędowym dla fanów – np. skusić ich do skorzystania z usługi, do zrobienia zakupów, do czytania bloga. Wszystkie tego rodzaju działania to tzw. call to action, które jest często wykorzystywane także na witrynach firmowych, np. w postaci ramki, po kliknięciu której przechodzimy do formularzu składania zamówień.