Mobile Friendly – Mobilność stron www według Google

Mobilność stron www jest ostatnio tematem niezwykle szeroko rozpowszechnionym. W skondensowany sposób przedstawiamy podstawowe informacje, jakie każdy powinien wiedzieć o mobilności stron i ich dostosowaniu pod różne urządzenia.

Co to znaczy mobile-friendly?

Mówiąc w skrócie strona jest „mobile-friendly” gdy jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Jak podaje Google na swoim blogu, strona jest „mobile-friendly” gdy:

  • wykorzystuje tekst, który jest czytelny, bez powiększania,
  • unika oprogramowania, które jest rzadko obsługiwane przez urządzenia mobilnych, flash,
  • dostosowuje rozmiar treści do ekranu, dzięki czemu użytkownik nie musi przewijać stron w poziomie lub w pionie,
  • linki są wprowadzone w odpowiedniej odległości od siebie, dzięki czemu mogą być łatwo klikalne.

Oprócz aspektów technologicznych bardzo ważną kwestią jest użyteczność stron. Strona „mobile-friendly” to strona, która ułatwia klientom wykonywanie najczęstszych czynności – może to być czytanie postów, zamawianie towarów, czy też znajdowanie adresów firm, restauracji, knajp itp. Kluczowa jest efektywność witryny, a nie jej efektowny wygląd. Google zwraca także uwagę na szybkość ładowania się stron.

Projektując stronę pod „mobile-friendly” należy pamiętać o jej dostosowaniu nie tylko do najnowszych urządzeń mobilnych, lecz także do telefonów starszej generacji.

Obecnie każdy użytkownik może sprawdzić poprzez test optymalizacji mobilnej czy dana witryna jest dopasowana do urządzeń mobilnych.

14-01

Jak stworzyć stronę mobilną?

Posiadając stronę opartą na popularnych systemach CMS takich jak WordPress, Joomla, czy Drupal jest możliwość szybkiego znalezienia responsywnego motywu, bądź też instalację odpowiednich wtyczek dostosowujących aktualny szablon do urządzeń mobilnych. W niektórych wypadkach aktualizacja do najnowszej wersji spowoduje automatyczne uaktualnienie zabezpieczeń i optymalizację mobilną witryny. Na przykład optymalizację mobilną obsługuje Joomla 3.

Strony zbudowane na autorskich CMS’ach lub na HTML’u z pewnością trzeba budować od nowa zgodnie z wytycznymi tworzenia stron responsywnych.

Inną możliwością jest stworzenie osobnej strony dla urządzeń mobilnych. Taka strona będzie posiadała inny adres dla użytkowników komórek: m.example.com i inny dla użytkowników komputerów: example.com. Często w audytach UX sklepów internetowych wychodzi, że dana strona nie jest mobile-friendly.

Lepiej mieć stronę mobilną i desktop, czy RWD?

Biorąc pod uwagę szereg aspektów najlepszą formą jest posiadanie strony responsywnej. Spośród zalet stosowania stron responsywnych należy wymienić:

  • mniej czasochłonne dbanie o kilka stron tej samej treści,
  • algorytmy Googlebota precyzyjnie przypisują stronie właściwości związane z indeksowaniem, zamiast sygnalizować istnienie odpowiedników strony na komputery stacjonarne i komórki,
  • oszczędność zasobów robotów Google,
  • skrócenie czasu wczytywania witryny poprzez brak przekierowania użytkowników by pokazać stronę zoptymalizowaną pod urządzenia mobilne,
  • użycie pojedynczego adresu URL z wybraną treścią ułatwia użytkownikom jej udostępnianie i tworzenie do niej linków.

Natomiast tworząc stronę z osobnymi adresami dla użytkowników komputerów i komórek należy pamiętać o ich odpowiednim skonfigurowaniu i o typowych problemach. Problemami występującymi przy tworzeniu stron z osobnym adresem dla urządzeń mobilnych są nieprawidłowe przekierowania, nieodpowiednie wzajemne linkowanie oraz występowanie błędów 404. Należy pamiętać, by każda podstrona w wersji na komputery miała swój odpowiednik w wersji mobilnej.

I na koniec kluczowa kwestia: RWD to podejście zalecane przez Google. Jednocześnie Google informuje, iż nie faworyzuje żadnego konkretnego formatu adresu URL.

Po co Google wprowadził nowy algorytm?

Kluczem do wprowadzenia nowego algorytmu jest dostosowanie wyników dla użytkowników urządzeń mobilnych. Jak podają dane statystyczne w USA 94% użytkowników smartfonów szuka lokalnych informacji za pomocą telefonu. Co ciekawe 77% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych ma miejsce w domach lub w pracy, czyli w miejscach, gdzie komputery stacjonarne są zwykle dostępne. Celem Google jest dbanie o użytkownika, więc oznaczenie w wynikach wyszukiwania stron zoptymalizowanych „na komórki” oraz obniżanie pozycji stron nie zoptymalizowanych pod urządzenia mobilne powinno być postrzegane jako pozytywne zmiany zarówno przez pozycjonerów, jak i użytkowników.

Informacja o autorze: Redakcja

Redakcja serwisu Portal-Seo.pl - Profesjonalne artykuły, aktualności i informacje o promocji w wyszukiwarkach internetowych. Jesteśmy pasjonatami marketingu internetowego. Zapraszamy do czytania naszych wiadomości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *