BBS – czyli początek social mediów na świecie
Początków mediów społecznościowych należy doszukiwać się w stworzeniu systemu Bulletin Board System, który to z kolei był prekursorem popularnych jeszcze kilka lat temu forów internetowych. Opierał się na udostępnieniu użytkownikom miejsca, w którym mogli osadzać stworzone przez siebie treści. BBS wykorzystywany był do komunikowania się grup zawiązanych w Internecie. Etymologia nazwy tego systemu wywodzi się od czynności związanych z zamieszczaniem na tablicach (np. korkowych) informacji, komunikatów, zdjęć czy notatek. Możliwość udostępnienia innym użytkownikom systemu plików, informacji czy korzystanie z lokalnej poczty elektronicznej było na tyle popularnym mechanizmem, że szybko zawładnęło przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi, gdzie nowoczesne systemy komunikacji rozwijały się najszybciej.
AOL wchodzi do gry
Kamieniem milowym było dołączenie się do komunikacji sieci amerykańskiej firmy AOL, która do dziś jest jednym z najprężniejszych dostawców Internetu w Ameryce Północnej. Już w 1989 roku AOL stworzył komunikator, który znacząco skrócił fizyczny dystans będący podstawową niegdyś przeszkodzą w komunikowaniu się. Kilka lat później światem zawładnęły fora internetowe, która stanowiły ekwiwalent fizycznej dyskusji w świecie niewirtualnym. Możliwość komunikowania się z osobami o podobnych zainteresowaniach, była pierwszym symptomem warunkującym potrzebę dołączenia do nowego rodzaju społeczności. Z biegiem lat fora internetowe znacznie się zrewolucjonizowały, pozwalając użytkownikom na aktywny udział w różnorodnych grupach dyskusyjnych, które nie opierały się wyłącznie na zainteresowaniach, ale były także odzwierciedleniem światopoglądów, preferencji politycznych, czy miejscem do komunikacji zamkniętych grup, np. pracowników jednej firmy. Możliwość swobodnego wypowiadania się na forum po założeniu konta, uzmysłowiła społeczności sieciowej to, że poza publicznymi wiadomościami widocznymi przez wszystkich użytkowników, istotna jest również komunikacja w przestrzeni prywatnej, gdzie treści przekazywane są wyłącznie do wskazanej osoby.
Wpływ potrzeby więzi na portale internetowe
Zacieśnianie więzi sieciowych wpłynęło na rozumowanie Internetu jako kanału komunikacyjnego o wysokim potencjale, w ten sposób zaczęły się formować pierwsze strony skoncentrowane na komunikowaniu się całych społeczności. Dodatkowym czynnikiem, który ukształtował potrzeby Internautów był wzrost użytkowników Internetu. W Polsce w roku 2000, wg badań TNS OBOP dostęp do sieci posiadało 18,1 % osób, zaś samych jego użytkowników było 13,5 % wśród obywateli, oznacza to, że część użytkowników posiadała dostęp, lecz nie brała udziału w życiu sieci. Na Zachodzie oraz w dobrze rozwiniętych krajach azjatyckich współczynnik ten był wyższy. Duża grupa użytkowników zaowocowała potrzebą utworzenia sieci społecznościowych, których funkcjonowanie opierało by się na tworzeniu relacji, które w zarysie miały być alternatywą dla komunikowania się w tzw. „realu”, czyli świecie rzeczywistym. W roku 2002 powstał jeden z pierwszych portali o charakterze społecznościowym – Friendster. Jego zadaniem było tworzenie bazy kontaktów, dzielenia się nimi i szybka wymiana informacji między użytkownikami. Portal używany był także jako arena do randkowania oraz pozyskiwania wiedzy na temat nowego hobby. Idea sieci społecznych w Internecie przykuła uwagę internautów, dzięki czemu już po pierwszym roku obecności, Friendster posiadał trzy miliony użytkowników.
Koncentracja na potrzebach użytkowników
W następnych latach powstały inne portale społecznościowe – część z nich koncentrowała się na pozyskiwaniu użytkowników, którzy zainteresowani są pewną branżą lub hobby, inne strony kusiły tym, że oferowały możliwość poznania obcych osób, z którymi można było nawiązać prawdziwe relacje poza siecią. Interesującym portalem był MySpace, który przyciągał do siebie twórców muzyki oraz jej fanów. Możliwość przedstawienia słuchaczom swoich materiałów była wyjątkową atrakcją dla młodych zespołów, dlatego portal MySpace zdobył szczególną popularność. W roku 2008 portal posiadał 250 milionów użytkowników, co stanowiło w tamtym czasie aż 82% populacji Stanów Zjednoczonych. Oczywiście użytkownicy MySpace to nie tylko obywatele wspomnianego państwa, jednakże ogrom społeczności na jednym portalu, do dziś robi wrażenie. Dla porównania w tym samym roku, dzisiejszy lider social media – Facebook, liczył „tylko” 145 milionów użytkowników. Liczba ta wzrosła jednakże aż o 250% w porównaniu z rokiem poprzednim. Trend wzrostu zakładanych kont w tym portalu utrzymuje się do dziś, jednakże nie jest już tak wysoki. Wg danych Facebooka, wspominana wartość oscyluje wokół 1,4 miliarda.
Social media – liczba użytkowników idzie w miliardy
Tak wysoki wskaźnik pozwala stwierdzić, że przyszłość komunikowania się to social media, które będą potrafiły przetransformować większość aspektów życia na rzeczywistość wirtualną. Godnym odnotowania faktem jest także stworzenie portalu YouTube w roku 2005. Prosty cel funkcjonowania serwisu sprawił, że szybko przyciągnął do siebie uwagę milionów osób z całego świata. Odsetek twórców w stosunku do widzów treści zamieszczanych na stronie jest jednak mały, jednakże wraz z dostępem do nowych technologii oraz świadomego ich wykorzystywania – rośnie. Do wzrostu liczby aktywnych użytkowników YouTube’a przyczyniają się wysokiej klasy kamery montowane w urządzeniach przenośnych – smartfonach oraz tabletach.