Słownik Pojęć SEO

Przed rozpoczęciem przygody z SEO, warto zaczerpnąć nieco fachowej wiedzy i poznać podstawowe pojęcia. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych pojęć SEO wraz z definicjami.

A


Anchor tekst

Tekst zakotwiczenia linku, po kliknięciu w który przenoszeni jesteśmy na docelową stronę. Obecnie nie stosuje się w masowej ilości anchor tekstów zawierających słowa kluczowe. Zalecane jest urozmaicanie ich tak, aby kierowały zachowaniami użytkowników.

Kiedyś: Odpowiedni dobór słów kluczowych to klucz do sukcesu każdej witryny.

Obecnie: Odpowiedni dobór słów kluczowych to klucz do sukcesu każdej witryny (» Dowiedz się jak dobierać słowa kluczowe)

AdWords

Reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google. Bardzo popularna forma promocji witryn internetowych. Kampanie AdWords prowadzone są przez Agencje SEM.

B


Back Link

Link zwrotny do naszej witryny. Na ogół przyjmuje się, że ilość linków zwrotnych ma ogromny wpływ na pozycję naszej strony. Ważne aby pamiętać, że nienaturalne linki zwrotne w nienaturalnie dużej ilości oraz z „podejrzanych” stron mogą przyczynić się do nałożenia kary na naszą witrynę.

Black Hat SEO

Black Hat SEO to działania niezgodne z wytycznymi Google. Metody te są uznawane za bardzo ryzykowne, niekiedy jednak mogą przynieść efekty. Przykładowym działaniem Black Hat jest korzystanie z systemów wymiany linków czy masowe spamowanie linkami za pomocą wszelkiego rodzaju botów.

Bot

Robot, który automatyzuje działania ludzi w zakresie zdobywania linków. Jego działaniem może być przykładowo masowe zakładanie profili na forach internetowych.

C


Cloaking

Ukrywanie prawdziwej zawartości strony w celu zmanipulowania wynikami w wyszukiwarce. Działania te są surowo karane przez wyszukiwarki. Cloaking polega na dostosowaniu treści do aktualnie odwiedzającego. Inna prezentowana jest dla robotów wyszukiwarek a inna z kolei dla prawdziwych użytkowników.

CPM

Wskaźnik kosztu wyświetlenia jednej reklamy 1 tys. razy. Pochodzi od angielskiego skrótu Cost per „M” (M jako liczba rzymska 1000)

CTR

Współczynnik klikalności (Click Through Rate). Zwraca on nam wartość, jaki był odsetek kliknięć w stosunku do ilości wyświetleń danej reklamy. W większości przypadków dąży się do maksymalizacji współczynnika CTR gdyż może on wpływać znacząco na ilość konwersji.

D


Duplicate Content

Zduplikowanie treści. Oznacza to, że w wyszukiwarce wykryta została treść, która została wcześniej zaindeksowana niż treść na naszej stronie. Zjawisko zduplikowanej treści może wpływać na pozycje naszej strony w wyszukiwarce. Można je zauważyć analizując strony sklepów internetowych.

Do Follow

Rodzaj linku, który wskazuje robotom wyszukiwarki aby za nim podążały. Mają one istotny wpływ na pozycje naszej strony w wyszukiwarce. Zaleca się jednak, by ich liczba była jednak zbilansowana z liczbą linków no follow.

E


External Link

Linki wychodzące z naszej witryny. Ich ilość powinna być odpowiednio dobierana do danej witryny. Zbyt duża ilość linków wychodzących może osłabić moc witryny i obniżyć jej ranking w wyszukiwarce.

F


Filtr algorytmiczny

Kara nakładana przez algorytmy Google na naszą stronę internetową. Najczęściej objawia się wyraźnym spadkiem domeny pod dane słowa kluczowe. W przypadku filtru algorytmicznego nie otrzymujemy powiadomień w Narzędziach Google dla Webmasterów. Przykładowym filtrem algorytmicznym jest kara za wykrycie dwóch identycznych stron osadzonych na różnych domenach. Wówczas w wyszukiwarce będzie wyświetlać się wyłącznie jedna z nich – ta, która zostanie uznana za bardziej wartościową dla użytkowników.

Filtr ręczny

Kara ręczna od pracowników Google, którzy analizując naszą stronę internetową stwierdzają, że webmaster nie stosuje się do wytycznych wyznaczonych przez Google. Wówczas wysyłana jest informacja w panelu dla Webmasterów o przyczynie nałożenia kary. Przykładowo może to być kara za nienaturalne linki przychodzące.

Fresh site bonus

Bonus dla nowo powstałych stron internetowych. Termin ten używany jest dość ostrożnie, gdyż nikt go oficjalnie nie potwierdził. Analizując natomiast zachowanie poszczególnych stron, można stwierdzić, że świeże serwisy w pierwszych dniach swojego istnienia zaliczają skoki na wyższe pozycje.

G


Geolokalizacja

Określenie lokalizacji użytkownika na świecie. Geolokalizacja jest odczytywana za pomocą adresów IP.

H


Head tag

Head tag to nagłówek. Wyróżniamy kilka poziomów nagłówków. Head tagi są uporządkowane w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych. Znacznik H1 jest najważniejszy i to on określa treść, jaka znajduje się na danej stronie. Przykładowo na naszej stronie znacznik H1 posiada „Słownik pojęć”.

Aby dodać odpowiedni znacznik do danego tytułu treści wpisujemy po prostu: <h1>Nazwa nagłówka</h1>

I


Inbound Link

Linki prowadzące do naszej witryny. Inbound link jest pojęciem szerszym niż Backlink. Określa ono wszystkie linki, które prowadzą do analizowanej strony – zarówno odnośniki wewnętrzne jak i zewnętrzne.

L


Landing Page

Jest to strona główna, do której kierowany jest użytkownik po kliknięciu w dany link czy reklamę. Odpowiednia konstrukcja Landing Page ma ogromny wpływ na dalsze zachowanie użytkowników naszej witryny gdyż to ona jest odpowiedzialna za „pierwsze wrażenie”.

Link Building

Budowanie struktury linków do witryny czyli zdobywanie linków prowadzących do naszej witryny z różnych źródeł. Najpopularniejszą obecnie formą link buildingu jest piramida linków.

Linki Rotacyjne

Jest to metoda polegająca na wyświetlaniu okresowo danych linków w różnych odstępach czasowych na danej witrynie. Najczęściej możemy o zaobserwować w banerów reklamowych na stronach i zmieniających się w okienkach reklamach.

M


Marketing szeptany

Forma promocji marki w internecie, polegająca na wspominaniu o danej marce na różnych serwisach społecznościowych. Najczęściej wykorzystywana jest do budowania dobrego wizerunku danej marki.

Meta Tag

Meta tagi to znaczniki strony. Można do nich zaliczyć description, keywords czy title. Przykładowo description odpowiada za to, jaka treść wyświetla się jako opis naszej strony w wyszukiwarce.

N


No Follow

Typ linku, który wskazuje robotom wyszukiwarek aby za nim nie podążały. W teorii linki no follow nie mają znaczenia na ranking naszej strony, lecz w praktyce mają wpływ na wizerunek naszej marki w sieci wskutek licznych wzmianek na jej temat.

P


Page Authority

Wskaźnik stworzony w celu określenia wartości danej strony/podstrony serwisu. Może on być wskazówką czy pod danym adresem warto jest umieścić linki do naszej strony.

Pressel pages

Pressel pages to strony, na których możemy opublikować swój artykuł wnosząc do niego wartościową treść w zamian za uzyskanie linka do swojej witryny. Właściciel PP zyskuje content na swojej stronie internetowej, my zaś otrzymujemy link zwrotny.

S


SEM

Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarce internetowej. Głównymi kanałami dystrybucji SEM są reklamy AdWords, które są płatną formą promocji witryn internetowych.

SEO

Search Engine Optimization – optymalizacja ston internetowych pod agorytmy wyszukiwarek. Najczęściej działania te obejmują audyty stron internetowych oraz pozycjonowanie. W przeciwieństwie do SEM – SEO ma wpływ na organiczne wyniki wyszukiwania.

T


Trust rank

Wskaźnik zaufania wyszukiwarki do danej witryny określany na podstawie m.in. linków wychodzących z danego serwisu. Im większy Trust rank tym bardziej powinniśmy postarać się o zdobycie linka do naszej witryny na danym portalu.

U


User Experience (UX)

Stopień użyteczności witryny dla użytkowników. Obecnie bardzo duży nacisk prowadzony jest na to, aby witryny były jak najbardziej przyjazne użytkownikom. Przykładowym zachowaniem mającym na celu zwiększenie UX jest wykonanie wersji mobilnych swojego serwisu. User Experience ma pośrednio coraz większy wpływ na ranking naszych stron.

W


White Hat SEO

Metody pozycjonowania polegające na całkowitym dostosowaniu się do wytycznych narzucanych przez Google. White Hat SEO to bezpieczna forma promocji witryny w internecie. W przeciwieństwie do Black Hat na efekty można czekać o wiele dłużej lecz mogą się one okazać o wiele lepsze.