Optymalizacja-tematyczna-strony-firmowej

W jaki sposób zoptymalizować stronę pod kątem tematycznym aby była wartościowa dla klienta?

Pozycjonowanie opiera się na działaniach, które w największej mierze zależne są od tego, w jaki sposób pracuje agencja zajmująca się pracą SEO. Dostosowanie się do algorytmu wyszukiwarek to najważniejszy cel wielu pozycjonerów, ale samo jego zrozumie z pewnością nastręcza sporych trudności, dlatego też ciężko jest jednoznacznie wskazać co dla jednej strony może być dobre a co nie.

Generalnie od kilkunastu miesięcy istnieje mocne promowanie zwrotu content is the king. Co ono właściwie oznacza? Według większości osób zajmujących się działalności internetową jest to nasycenie strony internetowej treścią, która powinna generować ruch, treści która jest zgodnie tematycznie z tym co rzeczywiście ktoś ma do zaoferowania. Rzekomym celem contentu jest wzmocnienie oddziaływania witryny na użytkownika i przyciągnięcie go do siebie na dłużej, co pozwala zmniejszyć współczynnik bounce rate – czyli wyjść ze strony.

Dlaczego potencjalny klient opuszcza stronę internetową?

Bounce rate najczęściej powodowany jest niedostarczaniem użytkownikowi informacji, których szuka lub niską oceną estetyki strony. Załóżmy, że po wpisaniu frazy mechanik samochodowy wrocław otrzymamy kilka wyników, które znajdować się będą na najwyższych pozycjach na taką frazę. Jeśli osoba zainteresowana znalezieniem oferty mechanika wejdzie na którąś z tych stron i na pierwszy rzut nie oka uzna, że nie otrzyma tam wartościowych informacji, których poszukuje, istnieje duża szansa, że osoba ta skieruje się do kolejnej witryny, gdzie informacje poszukiwane są już zawarte. W przypadku poszukiwania mechanika samochodowego dla niektórych osób najważniejszym elementem będzie numer telefonu, dzięki któremu otrzyma się możliwość szybkiego nawiązania kontaktu z przedstawicielem warsztatu. Jeśli jednak ktoś poszukuje głębszych informacji lub po prostu posłużył się bardziej sprofilowanym zagadnieniem jak wymiana opon wrocław, sądzi że po wejściu na witrynę otrzyma informacje związane z oponami, a nie zaś warsztat motoryzacyjny, który zajmuje się wszystkim (co dla wielu osób znaczy, że tak naprawdę w niczym nie jest specjalistą). Jeśli zatem na stronie znajduje się tylko wzmianka o tym, że warsztat zajmuje się także wymianą opon, szansa na skorzystanie z usług tego miejsca przez osobę pragnącą wymienić opony, felgi czy całe koła obniża się. Co zatem należy zrobić?

Odpowiedź na zapytania użytkowników jest kluczem do sukcesu

Jeśli naszym biznesem jest właśnie warsztat samochodowy a jedną z usług jest właśnie wymiana opon należy poświęcić jest od strony merytorycznego budowania witryna nieco czasu. Wzmianki, wypunktowania usług i tego typu podobne rzeczy nie mają wielkiej siły przekonywania, na wielu potencjalnych klientów działają mięsne treści, gdzie pełno jest faktów, wskazówek, a także cenniki czy porady. Dla przykładu firma, która zajmuje się wyłącznie wymianą opon powinna zbudować swoją stronę tak aby potencjalny klient jeszcze przed wykonaniem telefonu lub odwiedzeniem warsztatu mógł dowiedzieć się, czy to czego szuka, rzeczywiście zostanie dla niego zrealizowane. Z pewnością będzie się chciał dowiedzieć czy firma posiada w zanadrzu felgi o danym rozmiarze, czy może wybrać opony nowe czy tylko używane, czy może na miejscu zamówić opony najlepszych firm czy dany warsztat posiada tylko podstawowe wyposażenie. Potencjalny klient zechce najpewniej dowiedzieć się też ile kosztuje dana usługa i od czego jest zależna, jaki jest czas oczekiwania, jakie są warunki wszelkiej współpraca. Dobrze przygotowany, a więc dobrze zoptymalizowana tematycznie strona to zatem taka, która wyczerpuje zagadnienia, o jakie potencjalnie mógłby chcieć zapytać klient.

Poniżej spróbujemy wymienić większość elementów, które powinny znaleźć się na stronie firmy, które specjalizuje się w jakiejś branży i na rynku (najpewniej lokalnym) chce być swojego rodzaju przodownikiem, autorytetem.

Jak nazwać swoją domenę?

Nazwa witryny powinna być związana z nazwą firmy. Jeśli nasza firma nazywa się dla przykładu Oponexx, domena również powinna się tak nazywać, np. www.oponexx.pl, a nie www.opony-wroclaw.pl, www.wymiana-opon.wroclaw.pl czy coś podobnego. Przez wielu nazwa takiej domeny odbierana jest raczej negatywnie i kojarzy się z kimś, kto domeny tworzy masowo chcąc przebić się na rynki wielu miast, w rzeczywistości nie oferując tam żadnych usług, a jedynie pragnąc zwabić ruch do siebie. Wybranie nazwy domeny, która fizycznie związana jest z nazwą zarejestrowaną jest także dobre z punktu widzenia SEO.

Kim jesteś? Przedstaw klientowi ważne informacje o swojej działalności

Wszelkie dane kontaktowe. Poza mapką Google, którą powinniśmy stworzyć (można to zrobić we współpracy z firmą pozycjonującą strony) i zamieścić w zakładce kontaktowej, powinniśmy także zamieścić fizyczne linijki adresowe, wszystkie ważne telefony, wskazać godziny otwarcia, powinniśmy także zamieścić tam numer NIP, REGON czy KRS. Niektórzy sądzą, że informacje te powinny być tajne i niewidoczne dla klientów. Nic bardziej mylnego. Każdy średnio rozgarnięty użytkownik internetu w zaledwie 10 sekund odszuka NIP naszej firmy, jeśli już został zamieszczony np. w bazie KRS. Brak takich informacji może obniżać wiarygodność, zaś przedstawienie ich sugeruje, że biznes nie ma nic do ukrycia. W zakładce kontaktowej można także zamieścić formularz kontaktowy, który naprawdę będzie działać, a więc informacja od potencjalnego klienta, będzie trafiać do skrzynki pocztowej przedstawiciela firmy. Jeśli posiadamy sklep internetowy również możemy zamieścić takie dane jak adres, NIP itp., dodatkowo powinny znaleźć się również w regulaminie sklepu, który dla klientów stanowi niejako lokalne prawo.

Informacje dotyczące firmy. W tym miejscu powinniśmy napisać co nieco o firmie. Kiedy powstała, kto ją prowadzi, czym się zajmuje, jaki jest cel działalności, jakie są przyszłe cele firmy, kim jest zarząd czy do kogo skierowana jest oferta. Takie informacje mogą także być pomocne dla mediów lub blogerów, którzy teoretycznie mogą chcieć zamieścić w mediach tradycyjnych lub w sieci jakieś informacje na nasz temat. Taka sytuacja oczywiście powinna jednakże mieć miejsce w porozumieniu w firmą.

Oferta na stronie firmowej powinna być szczegółowa

Oferta – na temat oferty można się rozpisywać długo, gdyż każda branża rządzi się innymi prawami i część klientów może nie potrzebować wszystkich informacji na temat oferty, jednak w wielu biznesach dokładne opisane tego czym zajmuje się firma jest w porządku. Na stronie firmowej powinniśmy zamieścić takie informacje jak oferowane usługi, rodzaje produktów, charakterystykę tychże usług wraz cennikiem lub opisem związanym z negocjacją cen. Klient, który odwiedza stronę, z pewnością chciałby dowiedzieć się z jakich usług może skorzystać, a z jakich nie będzie mógł skorzystać. Warto zatem szczegółowo napisać czym się zajmujemy, co możemy zaoferować i z czym będzie się to wiązać. Jeśli któraś usługa wymaga większej opłaty niż większość, warto o tym wspomnieć. Dobrze także przedstawić odpowiednio opisane fotografie (lepszy wpływ na SEO), które obrazują konkretną usługę. Jeśli zaś zajmujemy się sprzedażą powinniśmy zamieścić autorskie fotografie produktów, w których dostrzegalne będą ich najważniejsze cechy.

Przedstawiając ofertę strony możesz między innymi:

  • wypisać detale związane z usługą
  • wypisać do kogo skierowana jest usługa, jakie zalety płyną z jej wykorzystania
  • napisać do kogo skierowany jest produkt, jakie są jego rodzaje i czym się różnią między sobą
  • dodać prawdziwe zdjęcia produktów lub usługi
  • wypunktować najważniejsze cechy konkretnego elementy oferty
  • wspomnieć o warunkach korzystania z oferty (jeśli takie istnieją)

Dzięki prowadzeniu bloga stajesz się autorytetem

Blog lub poradnik – jeśli chcemy jeszcze bardziej zaangażować potencjalnych klientów warto podzielić się swoją wiedzę i we wpisach poradnikowych np. na specjalnie tworzonym blogu przedstawić informacje związane z tym, z czym się zajmujemy. Dla przykładu wspomniana wcześniej firma zajmująca się wymianą opon może zamieszczać informacje o tym jakie opony są odpowiednie do konkretnych warunków jazdy, jak je odpowiednio eksploatować, kiedy wymieniać, jakich opon nie używać w przypadku konkretnych modeli, czy które z nich są niewskazane na pewne odcinki drogowe.

Podstawowe informacje zamieszczane na stronie poprawiają wiarygodność firmy oraz jej autorytet. Istnieje także duża szansa, że odpowiednio opisana znacznikami strona i podstrona – takimi jak tytuł, słowa kluczowe zawierane w tekście, nagłówki czy dobrze podpisane zdjęcia – wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie co przełoży się na szybsze awansowanie w rankingu wyszukiwarki. Im więcej informacji znajduje się na stronie, tym lepiej.

Informacje-wazne-dla-klienta

Dostarcz potencjalnemu klientowi informacji, których szuka

Minimalistyczne podejście w sytuacji kiedy dopiero startujemy na rynku może się nie sprawdzić, gdyż nasz biznes jeszcze nie zdobył odpowiednio dużej ilości kapitału społecznego, by zdobyć nagłe zainteresowanie bez zachęcenia do siebie po prostu konkretami. Nie warto zostawiać potencjalnych klientów z niedopowiedzeniami, wszystko to, co może go zainteresować – a więc przede wszystkim kontakt, profile w mediach społecznościowych, mapa dojazdu, szczegółowa oferta, opis usług i produktów, informacje na temat firmy czy poradnik muszą znaleźć się na stronie. Wyszukiwarka Google docenia lepiej witryny, które częściej są aktualizowane i gromadzą więcej ruchu. Warto zatem pokusić się o regularne dodanie nowych informacji – jeśli nawet nie poradnikowych to związanych z nową/odświeżoną ofertą, nowymi cenami, zdobyciem nowych partnerów czy wykorzystaniem nowych możliwości. Komunikację prowadzoną w mediach społecznościowych powinniśmy kierować także właśnie do strony firmowej, natomiast na stronie dobrze jest wstawić odpowiednie linki do social mediów.

Logika budowy podstron

Poza aspektem optymalizacji tematycznej warto postarać się także o logiczną budowę strony internetowej i możliwie najprostsze rozgałęzienie podstron. Obecnie panuje trend na budowanie stron tzw. one page – są to witryny, które cały content zawierają na jednej stronie, która w pełni widoczna jest tylko dzięki scrollowaniu. Skoncentrowanie się na takim rozwiązaniu w przypadku biznesu nie zawsze przynosi efekty, gdyż ciężko jest zawrzeć odpowiednią ilość wartościowych informacji na jednej stronie. Dla początkujących biznesów lepiej jest przygotować stronę o budowie tradycyjnej z klasycznymi podstronami, na których będziemy mogli z łatwością przedstawić to, na czym nam zależy. Warto wprowadzić wewnętrzne linkowanie na stronie, czyli zamieszczanie odnośników do innych podstron, które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Pamiętajmy, aby każda podstrona znajdująca się w mapie strony była dostępna najlepiej z poziomu menu (może być kilkustopniowe). Jeśli zamieścimy link do podstrony C na podstronie B, wtedy ryzykujemy, że internauta po prostu go nie odnajdzie, a tym samym nie będzie mógł znaleźć ważnych dla niego informacji.

Logiczne-ulozenie-informacji

Postaraj się logicznie budować podstrony

Informacja o autorze: Radek Skowron

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *